Codename Reality

Tegenwoordig zijn indie studios in grote opkomst en dat is maar goed ook. Want heel vaak moeten grote studio’s zich schamen met wat ze uitbrengen of hoe ze het uit brengen. In Nederland kennen we ook verschillende Studios, zoals Two Tribes en Guerrilla Games. Nu kreeg ik de kans om een kleine nieuwe Nederlandse Indie studio te mogen interviewen, en dat interview lezen jullie natuurlijk hier exclusief op Linksquest.nl

Maak kennis met Orode Productions, een nieuw opgestarte indie studio uit Nederland, gevestigd in het zuiden van het Land. Ik spreek met J. van Gangelen en hij gaat mij dingen vertellen over hun eerste game en over hun Studio.

 

Om te beginnen, stel jullie eens voor, wie zijn jullie?

We zijn een klein team dat door onze passie voor de game elkaar gevonden hebben en ondertussen bijna als familie aan voelt. Het is best mooi om te zien hoe dat culturele verschillen tussen ons bijna verdwijnen door het gezamenlijke doel.

 

 

Met hoeveel man zijn jullie?

We zijn momenteel met 12 man actief aan het project, met daarnaast nog een aantal freelancers. We zijn nog op zoek naar een paar man die grafisch sterk zijn, dus wie weet binnenkort met een paar maar.

 

Wat is de naam van jullie studio?

De naam Orode Productions is gebaseerd op het sterrenstelsel Orion’s Belt. We beseffen dat we naar de sterren reiken met ons project en waar we voor willen staan: Immersion to the core.

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een game te maken?

Toen ik begon met gamen kwam ik al snel in aanmerking met MMO games. Wat me daar in frustreerde was dat het spel niet logisch was. Ik merkte heel vaak dat ik een game aan het spelen was, in plaats van een wereld te beleven. Hierdoor ben ik gaan programmeren, met de bedoeling Codename Reality ooit een keer te kunnen maken. Die tijd is nu eindelijk aangekomen.

 

 

Wat is de (code)naam van jullie game?

Het was origineel begonnen als een codename. Echter paste de codename zo goed bij het design: een alternatieve realiteit; een project wat realisme simuleert. Het gevolg was dat we de code naam veranderd hebben naar de echte naam.

 

Wat voor soort game is het?

Een MMOPEG focust veel meer op de wereld en de continuïteit ervan dan enig andere game momenteel doet. Het PEG gedeelte staat voor Persistent Entity Game, 1 entiteit die continue evolueert door de acties van alle spelers.

 

 

Waarom een MMO?

Om het volledige effect van een PEG naar boven te halen heb je andere spelers en de Simulated Characters nodig. Juist door die spelers aanwezig te hebben creëer je een effect van een ongelofelijk samenspel met als gevolg de verandering in de wereld.

 

Hoelang zijn jullie er al mee bezig?

Het originele idee zit al 13 jaar in mijn hoofd. De daadwerkelijke uitvoering daarvan is ongeveer 2 jaar geleden begonnen. We waren toen met zijn 2en, en langzaamaan zijn we doorgegroeid tot de 12 man die we nu hebben.

 

 

Voor welk systeem gaat de game komen?

De game is bedoeld voor de PC. We hebben tijdens het design rekening gehouden met console controllers, en we raden zelfs aan om de controller met de PC te verbinden tijdens het spelen. Mochten we ooit zover komen willen we waarschijnlijk wel nog uitbreiden naar de PS en Xbox.

 

Weten jullie de specs voor de PC al?

We zijn bezig met een systeem wat automatisch de grafisch aan past aan je performance. Als je dus een hele oude Windows XP laptop hebt, zal de game er een stuk minder goed uitzien dan op je nieuwe Titan gaming pc. Het voordeel is wel: bijna iedereen zal de game kunnen spelen!

 

 

Wanneer zouden we een speelbare demo kunnen zien?

We hopen een closed alpha klaar te hebben in de zomervakantie van volgend jaar. Dit hangt natuurlijk wel af van hoe de kickstarter af loopt.

 

Jullie zijn bezig met een kickstarter, hoeveel hebben jullie nodig om het project van de grond te krijgen?

500 000 euro voor de twee jaar aan ontwikkeling. Hiermee kunnen we naar banken en investeerders toe voor het geld voor marketing etc.

 

De Kickstarter lijkt niet echt alsof het gaat lukken. Waar ligt jullie focus momenteel?

Ondanks dat de Kickstarter waarschijnlijk niet zal slagen, hebben we hier wel nog steeds een hoop aan. We kunnen door de comments en de pledges aantonen dat mensen het idee wel goed vinden, maar dat we gewoon te weinig uitvoering hebben. Help dus zeker door te pledgen en de Facebook pagina te volgen! Met jullie hulp kunnen we in februari bijvoorbeeld wel een geslaagde Kickstarter behalen.

 

 

Mocht de kickstarter slagen, wanneer kunnen we de volledige game verwachten?

Voor de mensen die ons gesupport hebben tijdens de Kickstarter: ze kunnen de early access game verwachten ergens tussen de zomervakantie volgend jaar (closed alpha), en een jaar later voor de closed beta testers die als allereerste de wereld zullen bezetten. Voor de rest van de mensen zullen we helaas pas een volledige game klaar hebben in december 2020.

 

Wat is jullie uiteindelijke droom met jullie studio?

Orode Productions – Immersion to the Core. We willen games uitbrengen die een inlevende beleving geven. Waar je niet door hebt dat je misschien om 3 uur ’s middags eens moet gaan ontbijten. Daar is Codename Reality een heel mooi voorbeeld van: een fantasy realiteit.

 

Kan Linksquest.nl uiteindelijk een review exemplaar verwachten?

Natuurlijk! We zijn slechts een kleine “indie” game company, en alle publiciteit die we kunnen krijgen is zeer zeker goed om mee te nemen.

 

Ik wil jullie bedanken voor dit interview en wens hem en zijn team heel veel succes met het behalen van hun doel. Over een paar maanden zal ik een keer persoonlijk afrijzen naar ze en zal dan een video interview met ze doen. Mocht je hun project willen steunen, dan kan dat natuurlijk via kickstarter en/of via hun website.

Website: codenamereality.com
Kickstarter: kickstarter.com

« 1 van 2 »
* Screenshots are in Copyright of Codenamereality.com, for promotional use only.

One Response to Codename Reality

  1. Jackes schreef:

    Heel mooi interview, ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke game.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.