Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Crash Bandicoot is na 21 jaar terug van weggeweest. Zelfde games, nieuw jasje. Maar is de game nog net zo leuk als in 1996?

Mocht je vroeger geen Playstation 1 hebben gehad, of nooit Crash Bandicoot hebben gespeeld, dan kun je deze games nu herbeleven op de Playstation 4. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy bevalt alle 3 de klassieke Crash Bandicoot games van de Playstation 1. Zo meteen ga ik even kort alle 3 de games beschrijven, maar eerst even de verschillen door nemen. Bij een Remaster denk je altijd dat ze veel gaan aanpassen en misschien het klassieke gevoel eruit gaan halen, dat is hier niet het geval. Ze hebben hem grafisch opgepoetst, en het zusje van Crash, genaamd Coco Bandicoot, speelbaar gemaakt in het eerste deel. Voor de rest is er niks veranderd. Op veel punten is dat natuurlijk goed, maar misschien was het nu ook een mooie gelegenheid geweest om de besturing en het camera werk hier en daar een beetje te verbeteren. Van de ene kant blijft het klassieke gevoel hierdoor intact, maar doordat de game al vrij pittig was, was het mooi geweest als het als optie erin had gezeten, vooral voor gamers die deze game nog niet kennen of niet vaak gamen. Bij de oude versie had je save- points, nu doet het spel dat automatisch na het behalen van elk level, maar natuurlijk kun je er ook voor kiezen dit handmatig te doen. Voor de rest is er niks veranderd en is de game prima in orde, ondanks de pittige gameplay.

Crash Bandicoot 1

Dr. Neo Cortex bezit drie eilanden waarop hij dubieuze experimenten wil gaan uitvoeren met buideldieren. Crash is een kleine buidelrat die met zijn gekloonde tweelingbroer lopende mannetjes zijn die draai-aanvallen kunnen uitvoeren, en daar naast ook over een grote intelligentie beschikken. Hoewel ze niet kunnen praten, weten ze wel precies wat je bedoeld. Crash weet te ontsnappen en wilt wraak nemen op Dr. Neo Cortex. Je speelt verschillende levels door, verdeelt over 3 eilanden. De levels wisselen zich af van 3D naar 2D, waarbij je bij het ene level gewoon van Links naar rechts moet lopen, heb je het andere level de camera van achter en moet je vooruit lopen. Ook zijn er levels waarbij de camera van voren staat en je weg moet rennen voor iets. Genoeg afwisseling dus in de manier van spelen.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

1 jaar na de gebeurtenis van het eerste deel, wil Dr. Neo Cortex Wraak nemen op Crash Bandicoot, dit wil hij doen met behulp van een nieuw wapen. Direct na deel 1 valt de kwaadaardige Dr. Neo Cortex met dodelijke snelheid de afgrond in. Wonder boven wonder overleeft hij dit. Wanneer hij door het dak van een grot valt, ontdekt hij een krachtkristal. Zoals ik al eerder zij speelt dit spel zich 1 jaar later af, het zusje van Crash, die altijd veel op haar laptop zit, heeft de accu van haar computer leeg en vraagt aan Crash om een nieuwe accu voor haar te gaan halen. Niet veel later word hij geteleporteerd naar een oude kamer, waar hij oog in oog staat met Dr. Neo Cortex. Hij vraagt Crash meer kristallen te zoeken, zodat Cortex een machine kan bouwen om de wereld te redden van aankomend gevaar. Crash geloofd het verhaal en gaat de kristallen zoeken, deze zijn verspreid over allerlei soorten levels. Net als in deel 1 word hier gebruik gemaakt van 3D en 2D levels. In elk level zit een kristal verstopt en het is aan jouw ze allemaal te vinden.

Crash Bandicoot 3: Warped

Het 3de deel speelt zich direct na de gebeurtenis van het 2de deel af, ook hier worden Crash en zijn vrienden voor een nieuwe uitdaging beproefd. Na het ontploffen van het schip van Dr. Neo Cortex komen er Brokstukken op een oude tempel terecht, daarin zat een oud kwaad gevangen, dat nu weet te ontsnappen. Het oude kwaad blijkt niemand minder dan Uka Uka te zijn, de broer van Aku Aku. Aku Aku is een masker dat jou in alle games helpt, als je hem 3x verzameld ben je voor een korte duur onsterfelijk. Uka Uka schakelt de hulp in van Nefarious Tropy, die heeft namelijk een machine gemaakt waarmee hij schurken door de tijd kan laten reizen, deze machine is bekend als de  ‘Time Twister’. Hij wil de machine gebruiken om zo alle krachtkristallen te kunnen bemachtigen die hij nodig heeft om te heersen over de wereld. Crash moet opnieuw verschillende levels door om deze kristallen eerder te vinden dan Uka Uka, en dat doet hij door weer levels in 3D en 2D door te reizen.

Ondanks dat de besturing en de knoppen- combinatie heel eenvoudig is, is de game zelf verre van eenvoudig. De game was al in 1996 vrij pittig, en hier is niks aan veranderd. Het enige verschil is dat je nu na elk level een auto save hebt en je dus niet meer naar een save-point hoeft te zoeken. Echter dat Game Over scherm met Uka Uka erin, dat je uitlacht, ga je meer zien dan je lief is. Als je nog nooit een Crash Bandicoot spel gespeeld hebt dan kan dit spel misschien verouderd aanvoelen, maar heb je het origineel gespeeld dan voelt het natuurlijk erg vertrouwd aan. Zoals ik al eerder schreef, is aan de gameplay zelf niks veranderd. Dat is zeker niet verkeerd, maar een optie met verbeterde gameplay en camera werk was zeker welkom geweest. Je krijgt gelukkig, tijdens het spelen, vaak extra levens en als je vaak dood gaat op dezelfde plaats hulp van Aku Aku. Dat maakt de game er helaas niet veel makkelijker op en soms heb je er gewoon niks aan als je vastzit in een level waarbij het springen het probleem is.

Grafisch hebben ze het spel zo weten te verbeteren, zonder dat het origineel hieronder lijd. De stijl en sfeer blijft zoals de klassieker met een modern jasje er overheen. De muziek is nog altijd even vertrouwd en is alleen aangepast geworden waar het nodig was. De stijl heeft nu wat weg van een simpele tekenfilm, wat ik persoonlijk wel leuk vind.

Ik heb zelf Crash Bandicoot 2 en 3 nooit eerder gespeeld, maar toch heb ik genoten van deze leuke trilogie. De stress- factor zit soms wel wat hoog, omdat het nog steeds een vrij pittige game is. Vooral het springen is soms een ramp.. Hoe vaak ik net iets te vroeg spring of helemaal niet goed spring is niet meer te tellen. Ondanks dat het een pittige game is, is deze nog steeds uitdagend genoeg om door te willen spelen. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ik nergens het logo van Naughty Dog zie terugverschijnen. Ik weet dat Activision nu de rechten heeft maar deze trilogy is oorspronkelijk gemaakt door Naughty Dog. Voor de rest een prima spel.

Cijfer 7.8

Net zo pittig en vermakelijk als 21 jaar geleden.

+ 3 Crash Bandicoot games in 1 verzameling.