Life is Strange 2 – Episode 1: Roads

Life is Strange 2 is het vervolg op het succesvolle eerste deel. Waar Before the Storm nog terug in de tijd ging, speelt dit deel zich jaren na de gebeurtenissen van deel 1 af. Het spel verschijnt in 5 episodes en in deze review kijken we naar Episode 1.

Als je het spel opstart, heb je zoiets van; wat is dit? Het spel begint namelijk precies met een scene die we ook in een teaser hebben gezien. Je ziet verschillende Dashcams van politie auto’s waar opeens bij eentje iets buitengewoons gebeurt. Je hebt geen idee wat er gebeurd is, maar dat duurt gelukkig niet lang.

Waar we in deel 1 met een vrouwelijke personage mochten spelen, hebben we deze keer met een mannelijke hoofdrolspeler te maken. Maak kennis met Sean, het personage met wie jij dit geweldige avontuur gaat beginnen. Wat een normale dag bleek te zijn en een bijzondere avond zou gaan worden, word achteraf één grote nachtmerrie. Het begint ermee dat je broertje, genaamd Daniël, in de problemen komt en jij hem te hulp schiet. Afhankelijk van wat voor je keuze je ook maakt, het gaat tijdens een ruzie met de buurman zo mis, dat Sean en Daniël moeten vluchten. Het overleven in de wildernis is dan ook voor deze episode het grootste doel. Misschien klinkt het wat saai, maar het is nodig om een bepaalde gebeurtenis een plaats te geven en om de beginnende band tussen Daniël en Sean. Tijdens jullie reis gebeurt er van alles en moet je soms hele moeilijke keuzes maken.

 

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes

Het maken van keuzes en de impact ervan, is zeker niks nieuws in deze serie. Gelukkig hebben ze dit op veel punten goed weten uit te breiden, waardoor je nog meer moet nadenken over de  keuzes die je maakt. Zo heb je nu bv. vaker de keuze om wel of niet te stelen, dit komt omdat je tijdens je reis maar een beperkt aantal budget bij je hebt.

Ja, je leest het goed, geld is een doel geworden in dit spel. Want je zult soms keuzes moeten maken met wat je wel koopt en wat niet. Je zult net als in het echte dagelijkse leven moeten kiezen of je wel of niet die chocolade reep koopt, of dat je wel of niet die limonade fles pakt. Door dit toe te voegen geeft het verhaal nog een betere draai bij het maken van die o zo belangrijke keuzes.

Toen ik het spel wilde opstarten, moest ik 2 keuzes maken die invloed gaan hebben op het hele spel. Zo moest ik laten weten of ik deel 1 gespeeld had en welke keuze ik bij het einde daarvan gemaakt heb. Omdat ik persoonlijk beide keuzes een keer gemaakt heb, heb ik voor nu gekozen voor de keuze die ik de allereerste keer gemaakt heb. Tijdens het spelen komt deze keuze een keer bij een video in beeld en wat deze voor verdere impact gaat hebben, moet nog bezien worden.

Je krijgt soms bij een snelle scene dat het spel opeens in een soort van pauze mode gaat, op dat moment komt een hele belangrijke keuze. Deze keuzes bestaan meestal uit 2 of meer mogelijkheden. De keuze die je daar maakt heeft een grote impact op het vervolg van het verhaal.

 

Gameplay

De besturing voelt altijd nog even goed aan, ik heb geen moment gehad dat ik het idee had dat de besturing niet dat deed wat ik graag zou willen. Je loopt gewoon rond en je ziet vanzelf items waar je iets mee kunt, of personages waar je mee kunt praten. Waarbij je bij de vorige delen alleen  nog informatie of actie had, heb je nu in het blauw aangegeven, nog extra keuze mogelijkheden. Dit is iets dat ik voor het eerst bij “The Awesome Adventures of Captain Spirit” heb gezien.

Buiten het maken van keuzes, zit nergens een tijdsdruk op, dus vrij verkennen is zeker iets wat je kunt doen als je alles wilt ontdekken. Soms moet je even goed kijken wat je precies moet doen, maar door goed om je heen te kijken en elke optie te proberen, komt het altijd goed.

 

Grafisch

Ondanks dat ze dezelfde tekenstijl hebben aangehouden, is het toch allemaal wat scherper en wat moderner gemaakt. Hier ben ik wel blij mee, want ik ben wel een liefhebber van deze stijl, maar ook blijft het vertrouwde gevoel er gewoon in. De muziek is weer helemaal perfect en ik zou er zo een Vinyl of CD van kopen. Het acteer werk en de gesprekken zijn gewoon heel mooi gedaan, je ziet gewoon bij elk personage die emotie goed naar voren komen.

 

 

Conclusie

Ik kan voor nu nog niet heel veel vertellen over het spel, omdat er nog 4 hoofdstukken moeten komen. Het is een mooie opening die nog heel  veel  vraagtekens achter zich laat. Ik vind het moeilijk om nu al een voorspelling te maken wat deze hele game gaat doen, het is afwachten op Episode 2, die binnenkort beschikbaar zal zijn.

Ik ben benieuwd wat “Chris Eriksen”, de hoofdrol speler van “The Awesome Adventures of Captain Spirit” voor een rol gaat krijgen, maar vooral of hij een rol gaat krijgen. Diezelfde vraag geld voor Max en Chloe; Gaan we ze nog te zien krijgen? Dit vooral na mijn keuze voor het einde van deel 1. Het is afwachten.

 

Cijfer 8.0

Mooi begin van het 2de seizoen.

+ Grafisch helemaal mijn smaak.
+ Mooie muziek.
+ Unieke plaatsen en omgeving.
+ Keuzes maken.
– Komt na de opening wat moeilijk op gang.
– Episode wat aan de korte kant.

Gespeeld op de Playstation 4, ook verkrijgbaar voor de Xbox One en PC.

* Screenshots and Trailer are in Copyright of Dontnod Entertainment & Square Enix, for promotional use only.

3 Responses to Life is Strange 2 – Episode 1: Roads

  1. iseeitall schreef:

    Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.

  2. Mark Peters schreef:

    Lijkt meer op een real-time RPG/adventure. Zitten ook paranormale in het spel? Goeie review maakt me nieuwsgierig hoe het verder gaat. Moet een sterke verhaallijnen hebben met de keuzes die je maakt, lijkt me super cool, ook nu nieuwsgierig naar deel 1.

  3. Monsternon schreef:

    ik wacht altijd tot de hele game uit is maar klinkt al heel goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.