Middle-Earth: Shadow of War

In 2014 verraste Warner Bros games en Monolith Productions ons met een compleet nieuwe soort game, gebaseerd op het Lord of the Rings Universum. Deze game kennen wij als Middle-earth: Shadow of Mordor, en deze was geweldig. Nu 3 jaar later brengen ze een vervolg uit, en de vraag is, kan deze zich meten met het vorige deel?

Middle-earth: Shadow of War is het vervolg op Middle-earth: Shadow of Mordor, en zoals verwacht, heeft het eenzelfde soort gameplay als zijn voorganger. De game oogt misschien hetzelfde, maar dat is deze zeer zeker niet. Shadow of War is uitgebreider en bied veel nieuwe mogelijkheden, wat op zich heel netjes is. Helaas komt dit wel ten koste van het verhaal, want dit komt bijna niet meer naar voren en is naar mijn gevoel meer een bijzaak geworden dan dat het een onderdeel van het spel is. Je bent namelijk meer bezig met het opbouwen van een leger dan dat je met het verhaal bezig bent. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het een slechte of saaie game is, zeker niet, alleen had ik graag gewild dat er meer verhaal naar voren kwam.

Het spel begon heel sterk en je zat meteen in het verhaal. Het doel is de Palantíri te vinden en Sauron te verslaan. Meteen in het begin word de stad Condor aangevallen en jij probeert mee te helpen de Orcs tegen te houden. Het lukt je niet de Palantíri te bemachtigen en je verliest het gevecht. Jij gaat uiteindelijk je ring terug halen, die je eerder in het spel hebt  gemaakt en moest afstaan aan Shelob. Vervolgens geeft Shelob je de ring terug en dan begint het spel pas echt. Jij gaat je leger opbouwen, forten veroveren om zo Sauron te verzwakken en de Palantíri te bemachtigen. Nu is de intro alleen al best lang, vooral als je ook alle sub missies gaat doen. Maar vanaf act 2 kun je pas echt vrij verkennen en dan valt het verhaal helaas in een schaduw.

De gameplay voelt vertrouwend en zit goed in elkaar, ze hebben gelukkig voor de zelfde speelstijl gekozen als Shadow of Mordor, wat natuurlijk een pluspunt is. Helaas is die niet helemaal verbeterd, want heel vaak blijf ik aan dingen vasthangen of springt hij niet meteen door. Iets wat storend is, maar op een gegeven moment wel went. De nieuwe skills, zoals het dubbel springen, maakt al heel veel goed. Tijdens het spelen krijg je XP punten, die je helpen om levels omhoog te gaan en je voorzien van skill punten. Deze punten kun je weer gebruiken om nieuwe krachten vrij te spelen of zelfs te versterken. Je verdient ook nieuwe wapens door kapiteins of Warchiefs uit te schakelen. Sommige hebben een sub kracht, maar die krijg je pas als je een bepaald iets hebt gedaan. Door je daar goed in te verdiepen kun je alleen maar sterker worden en sterkere Orcs makkelijker uitschakelen. Dit is zeker een aanrader, want soms zijn gevechten echt zwaar en krijg je bijna geen kans. Je kunt natuurlijk altijd als het te zwaar is hulp inroepen of voor je een bepaalde kapiteins of Warchiefs te lijf gaat, hulp insturen. Ik noemde al eerder dat je nieuwe wapens kunt krijgen, deze kun je ook nog eens versterken met kristallen die je vind. En die kristallen zijn ook nog eens te versterken, dus er zijn genoeg mogelijkheden sterker te worden.

Er gaan al genoeg verhalen en video’s het internet rond hoe mooi deze game in 4K moet zijn, maar zelfs zonder die 4K mag ik wel zeggen dat het grafisch een pareltje is. Je ziet dat de kracht van deze game in het grafische gedeelte zit, want zowel de filmpjes als de speel wereld zien er prachtig uit. Deze grafische power komt niet zonder een prijs, en de prijs betaal je helaas in laadtijd terug. Doordat de game aan de zware kant is, moet mijn Xbox One soms best lang laden. Nu zit de langste laadtijd in online missies, maar je merkt wel enorm verschil met Shadow of Mordor als het om de laadtijd gaat. Maar goed, de game oogt niet alleen goed, ook de muziek is goed in deze game. Het commentaar van de Orcs zijn stuk voor stuk weer uniek, hoewel mijn voorkeur naar skippen soms er wel in zit.

Online missies

Er zijn ook verschillende online missies die je kunt doen, zoals wraak nemen op een Orc voor een gesneuvelde vriend. Maar ook het veroveren van een fort kun je in een online missie doen. Het is niks speciaals, maar je krijgt er wel extra wapens en punten voor, die zeker handig zijn. De missies zijn meestal missies die je al gedaan hebt, maar het is altijd leuk om tegen een vriend te kunnen zeggen, ik heb wraak voor je genomen op je moordenaar.

Micro Transacties

Ja, je leest het goed, de game heeft ook Micro Transacties. De game is op zich al vrij pittig, misschien wel te pittig voor sommige spelers, maar om het makkelijker te maken, kun je extra’s vrij kopen door middel van een Micro Transacties. Je moet hier denken aan een XP boost, waarmee je voor een bepaalde tijd extra XP punten krijgt, en je daardoor sneller sterker word. Ik zelf ben geen voorstander van Micro Transacties, want dat vind het meer iets van Pay to Win dan Play to Win. Gelukkig  heb ik verschillende boosters, die je normaal moest kopen, voor niks gekregen. Ik weet niet of dat zo hoort of dat het komt doordat ik de Gold Edition heb. Maar buiten dat, had voor mij dit systeem er niet in gehoeven, vooral niet bij een Single Player game.

In mijn eerste indruk video had ik het er over dat dit wel eens de game van het jaar kon worden, dit moet ik voor nu helaas toch corrigeren. Middle-earth: Shadow of War is een goed vervolg op Shadow of Mordor, hij is uitgebreider en mooier dan zijn voorganger. Helaas komt dit wel ten koste van wat kleine bugs en lange laadtijden. Dood gaan is al niet leuk, vooral omdat de Orcs dan sterker worden en weer nieuwe erbij komen, maar daarnaast ook nog lang moeten wachten voor ik weer eindelijk verder kan spelen. De game is zo uitgebreid dat je zeker een 50 tot 80 uur bezig bent, al is het alleen maar om sterker te worden, en dat is zeker leuk. De game is soms wat aan de zware kant, en soms gebeuren er dingen die ik niet kan verklaren, maar de game is uitgebreid en goed genoeg om door te spelen. Ik heb van Warner Bros Games de Gold Edition als review exemplaar mogen ontvangen, daar ben ik heel erg blij mee.

Cijfer 8.0

Meesterlijk en Uitgebreid.

+ Uitgebreid genoeg.
+ Goede gameplay.
+ Spelen zoals jij het wilt.
+ Online missies.
+ Grafisch is het een plaatje.
– Bugs in de besturing.
– Micro Transacties.
– Verhaal komt niet goed tot zijn recht.
– Lange laadtijden.

Gespeeld op mijn Xbox One, ook verkrijgbaar voor de Playstation 4 en PC.

4 Responses to Middle-Earth: Shadow of War

1. Math V Math V schreef:

Zeer uitgebreide review, denk dat ik hem ook maar eens moet gaan kopen. Ga eerst nog je Livestream terugblik kijken 😀

2. iseeitall iseeitall schreef:

Hallo beste gamende vrienden ook ik heb hem gespeeld en kan me helemaal vinden in deze review. De online missie waar hij wraak genomen had op een gesneuvelde vriend dat was ik ( hij stuurde me een screen shot) bedankt dat je die gast voor me te grazen hebt genomen.