Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

Dragon Quest is een serie die al heel wat jaren meegaat, voorheen nog bekend onder de naam Dragon Warrior. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age is de nieuwste game in de serie en in deze review ga ik hem onder de loep nemen.

De Dragon Quest serie is een typische Japanse RPG, maar op een manier die ook in het westen goed aanslaat. Omdat de serie al meer dan 30 jaar meegaat en ook verschillende spin-offs heeft, zou je misschien denken; kan ik deze dan wel spelen?Het antwoord is natuurlijk ja, het spel heeft net als bijvoorbeeld “The Legend of Zelda” elk een eigen verhaal. Voor mij persoonlijk kwam dit goed uit want, geloof het of niet, ik ben onbekend met deze serie. Ik heb misschien ooit Dragon Warrior op de NES gespeeld maar dat was het dan ook. Deze nieuwste game is al meer dan een jaar geleden voor de Nintendo 3DS en Playstation 4 in Japan uitgekomen, maar weet een jaar later ook de weg te vinden naar Nederland, voor nu exclusief op de Playstation 4.

De game heeft een sfeer die mij meteen aansprak, een combinatie van  cartoon stijl met prachtige muziek. Vanaf het eerste moment was ik verkocht. Ondanks dat je geen moeilijkheidsgraad  kon kiezen, heeft het spel een mooie balans van groeien. Het word geleidelijk aan moeilijker, maar tegelijker tijd word jij ook steeds sterker, mits je natuurlijk ook gevechten doet. Tijdens je reis kun je er vaak voor kiezen een gevecht wel of niet te doen, maar vaak is het wel slimmer om het wel te doen, want de extra skills en krachten komen vaak goed van pas. Tijdens gevechten krijg je XP punten, bij een X aantal punten ga je een level omhoog, het aantal XP punten worden telkens hoger. Bij elk level dat je omhoog gaat krijg je Skill-points, dit aantal is altijd anders, deze punten kun je gebruiken om nieuwe vaardigheden te unlocken. Elke skill vraagt een x aantal skill-points en soms moet je even doorsparen.

Je armer en wapens spelen natuurlijk ook een grote rol in het spel. Door deze vaker te verbeteren kun je natuurlijk ook sterker worden. Soms vind je items, maar je kunt ze ook kopen en op een bepaald moment ook zelf maken of verbeteren. Belangrijk is ook je party members hiervan te onderhouden, want die maken een belangrijk deel uit van je team. Oude items kun je weer verkopen om zo weer te sparen voor nieuwe items die je misschien niet kunt vinden of maken. Elk dorpje heeft andere items, dus  vaker naar binnen gaan kan ik meer dan aanbevelen.

Ik probeer het verhaal even simpel samen te vatten om niet te gaan spoilen, want dit is een game die je gewoon zelf moet ontdekken. Jij bent een afstammeling van de Luminary, die ooit voor vrede heeft gezorgd door het kwaad te vernietigen. Maar de grote koning  ziet jou als het kwaad en wil je uitschakelen. Tijdens je reis kom je veel mensen tegen en telkens als je denkt van; oké nu zal het deze kant opgaan, gebeurd er iets waardoor het toch een andere kant op gaat. Dit vind ik persoonlijk wel erg leuk, want zo blijft het spel interessant genoeg om door te spelen. Je kunt de game zelf in ongeveer 75 uur uitspelen, maar er zijn ook genoeg Side Quests die het spel tot wel 100 uur kunnen verlengen. Kort om, je zult je niet snel vervelen.

De gameplay is zeer makkelijk en voor iedereen toegankelijk. Het is namelijk een turn baset game, waarbij iedereen om te beurt een zet doet. Ondanks dat je tijdens het gevecht ook vrij kunt bewegen, kun je niet zomaar blijven slaan. Als jij aan de beurt bent dan selecteer je welke aanval of Skill je wilt gebruiken en dan is het weer wachten totdat je mede party genoten en tegenstanders ook hun zet gedaan hebben. Het is niet zo dat het op elkaar volgt, want soms doet iemand anders 2 tot zelf 3 aanvallen voordat jij weer iets kunt doen, of jijzelf doet 2 aanvallen achter elkaar. Dit houd het natuurlijk bij sommige epische gevechten extra spannend. Soms kun je gebruik maken van Pep power, dit is duidelijk te zien wanneer je een blauwe gloed om je heen krijgt. Als dat gebeurt dan doe je al wat meer schade dan normaal bij de ander. Zodra een party member ook deze kracht heeft, dan kun je een combi aanval of spell doen. Het effect ervan hangt natuurlijk er vanaf wie je bij je hebt en wie in de Pep mode zit.

Wat wel opvalt is dat je het spel niet op pauze kunt zetten, maar je kunt wel een menu openen en dan word je even niet aangevallen. Mocht je nu in een gesprek of gevecht zitten, dan kun je het beste wachten totdat je een keuze moet maken of verder moet klikken, want zolang je geen keuze maakt of verder klikt, gaat het spel ook niet verder. Ikzelf moest hier even aan wennen, maar dit is de enige manier hoe je een soort van pauze kunt pakken.

Saven

Je zult soms de inschatting met je privé tijd moeten maken, want je kunt niet op elk gewenst  moment saven. Er word wel op bepaalde punten automatisch opgeslagen, maar dat is meestal alleen als je een soort van nieuw gebied in gaat of een nieuw hoofdstuk begint. De enige manier waarop je kunt saven is bij een kerk of bij een kampeerplaats waar een beeld van een Engel staat. Ik zelf heb ook iedere poging gedaan om dat zo veel mogelijk te doen. Het is wel eens voorgekomen dat ik weg moest maar er geen save point in de buurt was. Ik heb er toen voor gekozen naar het dichts bijzijnde kamp te teleporteren,  een skill die je later geleerd krijgt, om zo te kunnen saven. Ik moest dan wel het hele stuk opnieuw lopen, maar de opgebouwde XP punten behield ik hierdoor wel. Je zou zeggen dat dit soort saven misschien uit de tijd is, maar persoonlijk had ik hier niet heel veel moeite mee.

Waar moet ik heen?

Soms heb je wel eens van die RPG’s of JRPG’s  waarbij  je zo iets hebt van;  waar moet ik in vredesnaam heen of wat moet ik doen? Dit is iets dat ik in Dragon Quest XI niet echt heb meegemaakt, een groot pluspunt. Meestal is het een bepaalde route lopen, en als je al meerdere kanten op kunt, dan is er altijd wel iets waardoor je een andere kant op gestuurd word. Op een gegeven moment word ook op de mega grote kant vaak een hint gegeven met een roze balletje of met een tekst die aangeeft waar je heen moet. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan kun je via het menu kiezen voor Party Talk, daarin praat je dan met een party member die weer een nieuwe hint geeft. Door goed te lezen en even op te letten kun je bijna niet verdwalen.

Ik gaf al eerder aan dat deze game een cartoon stijl heeft die misschien niet iedereen even mooi vind. Ik, persoonlijk, vind het bij deze game heel goed passen. We zien het de laatste tijd weer vaker terugkomen, maar buiten dat vind ik het bij Dragon Quest XI heel goed passen. Hierdoor kun je de game heel goed aanpassen met de filmpjes, zonder dat je extreem veel verschil ziet. De filmpjes zijn altijd ingesproken en er zit tevens een ondertiteling bij. In het spel zelf word gebruik gemaakt van tekstboxen. De muziek is erg mooi in de game, het brengt de sfeer van de game heel goed naar voren.

Ik persoonlijk ben erg verliefd geworden op deze game waardoor ik ook de andere games een keer ga spelen. De manier van spelen, met een geweldig verhaal dat je in spanning houd en daarbij de prachtige muziek maakt het helemaal af. Ik kan niet meer zeggen dan dat Square Enix me verrast heeft met deze titel en er nu een nieuwe fan bij heeft. De trailers zagen er al magisch uit en dat heeft de game ook helemaal waar gemaakt. Het enige waar ik persoonlijk altijd moeite mee had, maar dat is persoonlijk, is dat ik het veel op Dragonball Z vond lijken. Veel personages kon ik wel naar een bepaald personage uit Dragonball Z linken, zoals Bulma & Master Roshi. Maar ook de stijl van krachten gebruiken doet me er vaak aan denken,  zeker niet verkeerd, maar het valt wel op.

Cijfer 9.6
Een Meesterwerk

+ Geweldig verhaal.
+ Prachtige muziek.
+ Perfecte gameplay.
+ Duidelijk wat je moet doen.
+ Genoeg te ontdekken.
+ Zorgt voor verrassingen.
+ Humor.
– Saven soms omslachtig.
– Bij veel gevechten kan het eentonig aanvoelen.

Gespeeld op de Playstation 4, op moment van schrijven Exclusief voor Playstation 4.

* Screenshots and Trailer are in Copyright of Square Enix, for promotional use only.

6 Responses to Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

1. Iseeitall schreef:

Lijkt een interessante game,maar rpg Is nooit zo mijn ding geweest.

2. Jackes schreef:

Geweldige review, kan niet wachten totdat ik hem ook eindelijk kan spelen.

3. guus h schreef:

dat is een hoog score ik ben nu ook zeer benieuwd naar deze game! mooie review! Ik denk dat ik deze game zeker aanschaf!

4. Lex schreef:

Dit is een game die hoog op mijn verlanglijstje staat, mooi omschreven.

5. Mark Peters schreef:

Ben trots dat DQ11 weer mijn verwachtingen overtreft, een zeer mooie review voor deze oude game in een nieuw jasje. Ben zelf met vernieuwde uitgave van DQ7 en 8 bezig en heb de 9 ff laten liggen. Ik vindt de spraak in de onderlinge gesprekken een leuke toevoeging in het spel, ik hoop dat deze snel uitkomt, spelen doe ik hem zeker op de 3DS. mijn complimenten voor deze mooi en uitgebreide review!!

6. Lionheart schreef:

De cartoon stijl in de DQ series is altijd geweest.
    En de tekenaar van de characters is dezelfde van Dragon Ball, dat het natuurlijk nog meer persoonlijkheid geeft.