Shadow of the Tomb Raider

Lara Croft is terug en misschien wel in haar gevaarlijkste avontuur ooit. Shadow of the Tomb Raider is inmiddels het 3de deel van de Tomb Raider reboot en in deze review neem ik de game op de proef.

Als je dacht dat Lara het ergste gehad had, dan heb je het goed mis. Opnieuw heeft ze te maken met Trinity, maar deze keer kost het haar meer dan ze zou willen. Doordat ze niet nadacht met wat ze deed en een eeuwen oude schat uit een tempel haalde, koste dat heel veel mensen hun leven of bezittingen. Deze gebeurtenis zet haar voor  een nieuwe proef, ze moet leren mensen te vertrouwen en dingen proberen los te laten. Tijdens een race tegen de klok om Trinity te stoppen reis je door de gevaarlijkste en mooiste plekken van Zuid-America.

Mocht je denken dat we nog steeds met een verlegen en bange Lara te maken hebben, dan zit je er toch goed naast, want op een gegeven moment laat Mw. zich toch van een kant zien die je niet zou verwachten. Of het nu om harde vuur gevechten gaat  of om een moeilijke klim, Lara kan het allemaal. Gelukkig heeft ze haar goede vriend Jonah bij zich voor steun, iets wat ze heel hard nodig heeft om de wereld te redden. Want het is niet altijd even makkelijk, vooral niet als er een panter op de loer ligt die jouw als lunch ziet.

Sluipen is natuurlijk nog altijd een groot doel in het spel, dat ze in dit deel nog beter dan ooit hebben gemaakt. Het is namelijk nu ook mogelijk je met modder te camoufleren, waardoor je nog moeilijker te zien bent. Daarnaast kun je ook gebruik maken van speciale planten, die je weer helpen met het vinden van dieren en het vinden van schuilplaatsen. Op kampen kun je zoals gebruikelijk weer je skills en wapens upgraden, maar kun je ook snel teleporteren, dit is weer handig bij het vinden van de gemiste items.

Tijdens het spelen kom je genoeg Side-Quests en graftombes tegen die je genoeg bezig houden. Side-Quests  leveren extra voorraad en geld op, terwijl graftombes  voor nieuwe skills zorgen. Mocht je op een bepaald moment even geen zin meer erin hebben dan is dat geen probleem. .Via het menu kun je er op een later tijdstip gewoon mee verder gaan.

De gameplay voelt prima en vertrouwd aan, ook mensen die de vorige delen niet gespeeld hebben, pakken dit snel op. Alles wat je moet weten word je duidelijk geleerd. Ook het gebruik maken van de nieuwe skills gaat op een hele makkelijke manier. Het vinden van items gaat via de vision- mode heel makkelijk, maar houd er rekening mee dat je op een gegeven moment vol raakt. Gelukkig zijn er winkels waar je items die je te veel hebt, zoals bv. gevonden goud, kunt verkopen.  Bij winkels kun je natuurlijk ook items die je nodig hebt kopen, denk hierbij aan upgrades of items die je nodig hebt.

Iets waar in deze game veel gebruik van word gemaakt is water en zwemmen. Waar dat in andere games een heel stuk minder was, maak je er in dit deel heel wat meer gebruik van. Je komt zelfs piranha’s tegen, die wel een stukje Lara lusten. Ook hebben ze een aparte duik uitdaging eraan toegevoegd. Kort samen gevat, de gameplay voelt en speelt vloeiend.

Grafisch was Tomb Raider al een hele top titel, maar ook deze ziet er weer heel gelikt uit. Nu heb ik niet het idee dat het tegen over Rise of the Tomb Raider veel beter uit ziet, maar dat is helemaal niet erg. Vooral de omgeving vind ik heel mooi gemaakt, soms blijf ik wel eens even staan om ervan te genieten, gewoon zo mooi. Ook de onderwater wereld ziet erg mooi uit, je ziet gewoon dat hier veel moeite in gestoken is worden. De muziek is prima in orde en past heel goed bij bepaalde momenten, net als de gesprekken.

Ik kan nog zo veel meer over deze game vertellen, maar als ik dat ga doen dan hoef je de game zelf al niet meer te gaan spelen. Er zit genoeg emotie in het spel, wat gewoon op een geweldige manier naar voren komt. De game begint misschien al iets meer richting het klassieke Tomb Raider uit 1996 te gaan, maar weet gelukkig de reboot goed aan te houden. Op het einde word wel een beetje gehint naar een foto wat weer linkt naar de eerste Tomb Raider uit 1996, maar dat wil niet zeggen dat dit de laatste game is wat ze met deze Reboot stijl kunnen maken.

In het kort samengevat; ze hebben opnieuw een hele goede titel weten neer te zetten, je kunt nu spreken over een geweldige Trilogie die je gewoon gespeeld moet hebben. En wat ik als laatste nog wil melden is dat als je de game opnieuw speelt in de + mode, dat je dan al  je verkregen skills houd, zeker mooi voor als je alle skills wilt unlocken.

Cijfer 9.0

Maakt er een geweldige Trilogie van.

+ Spelen zoals jij wilt.