Soulcalibur VI

Het is alweer heel wat jaren geleden dat wij een Soulcalibur hebben ontvangen. Deel 6 is de eerste Soulcalibur game van deze generatie consoles en in deze review beoordeel ik hem.

Soulcalibur staat om veel dingen bekend, waaronder een gast personage, maar ook een snelle gameplay en mooie filmpjes. Op veel punten weet Soulcalibur VI dit in stand te houden, waar het op andere punten toch wat minder is.

Zoals ik al zij, hebben we ook deze keer weer  een gastpersonage. Deze keer hebben we “Geralt of Rivia” als gast, deze is bekend van “The Witcher” serie. Buiten deze gastrol hebben we ook  twee nieuwe personages, Grøh & Azwel, wat zeker een mooie aanwinst is in deze geweldige serie. Voor mensen die nog nooit een Soulcalibur hebben gespeeld, zal dat weinig zeggen, maar voor trouwe fans zal het als muziek in de oren klinken.

Verhaal

Het spel kent 2 soorten story modes. Een main story mode, waarbij elk personage nog eens een eigen soort van mini story mode heeft. Maar ook een mode waarin je zelf een poppetje moet maken en op reis gaat, genaamd “Libra of Soul-modus”.

Ik wil in beide gevallen niet te veel spoilen over het verhaal, maar de main story gaat natuurlijk om het gevaarlijke Soul Edge zwaard. Deze gebeurtenissen vonden plaats in de 16e eeuw tussen 1583 en 1590. In deze tijdlijn speelt de main story, maar ook de story van ieder personage nog eens apart.

Jammer genoeg komt het verhaal niet mooi en zelfs saai naar voren. Je ziet telkens plaatjes van 1 of 2 personages, waar een gesprek in word gevoerd. Nu is deze stijl niet erg, maar deze gesprekken kunnen soms lang duren en is vaak verdeeld over meerdere hoofdstukken. Het laden van een nieuw hoofdstuk duurt soms wel eens 30 seconden, waardoor het nog saaier word. Ik vind het jammer dat ze niet voor filmpjes gekozen hebben, dit koste misschien wel meer werk, maar was veel mooier geweest en zou het verhaal beter naar voren laten komen.

De gameplay was altijd al het sterkste punt in Soulcalibur, en dat is nu niet anders. Ik vond dit spel persoonlijk al altijd een van de soepelste en makkelijkst te spelen vechtspellen. Ook in dit deel is het spel zeer soepel. Dat wat je indrukt, doet hij ook. Ik heb geen een keer gehad dat hij niet die zet wilde doen wat ik hem opdroeg, tenzij ik geblokt of neergeslagen werd. Gelukkig hebben ze ook voor wat nieuws gezorgd, zoals Reversal Edge. Reversal Edge is een speciale aanval waarbij beide spelers voor een aanvallende of verdedigende actie kunnen kiezen, deze aanval merk je snel want het gaat dan in een soort van slow motion. Ook heb je weer een power meter die zich aanvult, als deze vol is dan kun je hem inzetten voor een speciale.

De besturing op de controller voelt nog precies hetzelfde aan als voorgaande delen, maar ook voor nieuwe spelers is dit snel op te pakken. Wat wel handig zou zijn geweest en wat er helaas niet goed in zit, is een tutorial. Tenslotte hebben ze ook de ring- out verbeterd, het zit er gelukkig nog in, alleen vlieg je er niet meer zo snel uit als bij voorgaande delen. Laat ik het zo zeggen, waar ik het vorige delen heel eenvoudig kon doen, moet ik er nu echt moeite voor doen. Voor de rest heeft het een geweldige gameplay.

Grafisch gezien is het een topper. Alles, maar ook echt alles ziet top uit. Elk level ziet er stuk voor stuk prachtig en gelikt uit. Personages zijn nog realistischer dan ooit gemaakt en dat zie je goed terug. Vooral de vrouwelijke personages hebben ze wat beter aangepakt. Veel personages hadden altijd al een flink voorfrontje, maar dat bewoog nog wel erg extreem in de vorige delen. Dit hebben ze nu wat realistischer gemaakt door ze minder extreem te laten bewegen. Het kapot slaan van kleding stukken kan ook gewoon nog altijd, alleen minder snel dan in de vorige delen. Je kunt nog altijd je eigen personage maken en kleden, ook daar heb je genoeg mogelijkheden en dat ziet er prima uit. De muziek en geluidseffecten zijn prima in orde.

Multiplayer

De Mulitplayer gevechten lopen vloeiend, alleen verbinding krijgen met een andere speler is momenteel nog een ramp. Zo heb ik al eens 25 minuten moeten wachten voor ik verbinding had met een andere speler. Dit kan natuurlijk nog komen omdat misschien niet veel mensen dit online spelen, maar het is jammer dat het zo lang duurt.

Je kunt kiezen uit ranking of casual, waarbij je bij casual een kamer kunt joinen of kunt maken. Bij ranking is het direct zoeken naar een speler en dan vechten voor de hoogste plaats in de wereld lijst. Bij casual gaat het er gezelliger aan toe.

Season pass

Soulcalibur VI maakt gebruik van een Season pass, maar als je net als mij een Deluxe versie hebt, dan krijg je in de komende tijd nog nieuwe personages erbij. Er zijn al voldoende personages aanwezig, maar er ontbreken er nog wel wat. Het is misschien jammer dat je er extra voor moet betalen, maar tegenwoordig heeft bijna elk vechtspel hiermee te maken.

Buiten het wat lang laden in de menu’s en de wat saaie story mode, is Soulcalibur VI een geweldig vechtspel. De gevechten zijn vloeiend en zijn echt episch, alleen daarvoor is dit spel al een topper en zou je hem gewoon moeten kopen. Ik weet dat ik Soulcalibur 2, 4 en 5 grijs gespeeld heb en dat zal bij deze niet anders worden.

Persoonlijk had ik op een dikke story mode gehoopt met mooie filmpjes, maar buiten dat deze ontbreken, zijn de gevechten gelukkig episch en leuk om te doen.

Cijfer 8.0

Legendarisch vechtspel eindelijk next-gen