Swords & Soldiers Switch

Ooit gehoord van Vikings die zich drukker maken over een Barbecue dan om goud? Dan moet je toch echt eens een keer “Swords & Soldiers” spelen, want daarin draait alles om vlees en Barbecue. In 2014 had ik al de eer om deze game op de Nintendo Wii U te mogen spelen, nu is het de beurt aan de Switch versie.

Swords & Soldiers is een strategie-game, die net iets anders is dan je misschien gewend bent, maar daar later meer over. Het verhaal is gewoon zo lachwekkend, dat het grappig is. In plaats van dat Vikings op schatten jagen, zijn ze nu aan het proberen de grootste Barbecue te maken. Zwart Baard zit jou dwars en jij wilt hem stoppen, maar onderweg kom je erachter dat je Quest nog maar net is begonnen. Naast de Vikings kun je ook met maar liefst 3 andere rassen spelen, waarmee je dan een ander verhaal krijgt. Het zijn dus in totaal 4 verschillende verhalen, dit zorgt voor genoeg afwisseling en dat het leuk blijft.

Een lastige gameplay is het niet, maar je moet wel erg strategisch zijn om het kunnen spelen. Je begint meestal alleen met goudzoekers, die heb je nodig om voorraad bij elkaar te krijgen en om je leger op te bouwen. Zodra je een soldaat gebouwd hebt, loopt hij automatisch van links naar rechts. Omdat het een Side scroller is, werkt het op zich prima, maar omdat je er geen controle over hebt, kun je ze niet tijdelijk bij je basis laten staan zodat je een leger kunt opbouwen. Het is niet verkeerd en dat maakt de Gameplay ook zo apart. Bij het verzamelen van goud kun je nieuwe skills vrijkopen en deze dan als een icoontje op het scherm plaatsen. Je kunt de game dankzij de hybride functie van de Switch op verschillende manieren spelen. Speel je het op TV, dan kun je met de controller heel makkelijk alles bedienen. Speel je hem in de handheld mode, dan kun je kiezen. Je kunt ervoor kiezen met de controller of Joy-con te spelen, maar er ook voor kiezen om het Touch Screen te gebruiken. Hoewel ik  persoonlijk Touch Screen makkelijker vind, werkt de controller ook prima.

Grafisch is het prima in orde en kan ik er niet veel slechts over vertellen. Het ziet er allemaal kleurrijk en goed afgewerkt uit. Het scrollen gaat vloeiend en het kaartje is duidelijk genoeg om te zien waar je troepen zijn. Wel moet je die kaart even doorhebben, maar na het spelen van ongeveer 3 levels, moet je het wel onder de knie hebben. De muziek is simpel, maar leuk en past prima bij dit spel.

Wii U VS Switch

De grote vraag is natuurlijk, zit er na 5 jaar veel verschil tussen deze versies? Dat antwoord is ja en nee. Je ziet dat het een remake is, met een extra story mode en meerdere manieren van spelen. Maar grafisch gezien is er niet veel aangepast. Dit is ook niet erg, want aan deze grafische stijl valt weinig aan te passen. Ondanks deze remake kan ik deze game zeker aanbevelen.

Swords & Soldiers is een game die je gewoon een keer moet proberen. Voor een prijs van slechts €4,94 heb je een hele leuke game, waarmee je ook wel een tijdje zoet bent (Prijs voor een paar weken, daarna €7,49). Het idee van dit spel is heel apart en behoorlijk lachwekkend, maar dan op een positieve manier. Ik kan dan ook niks anders zeggen dan; probeer deze game eens uit!

Cijfer 8.0

Verslavend leuk

+ Lachwekkend verhaal.