V-Rally 4

Het is weer heel wat jaren geleden dat we nog eens een echte Rally game hebben gehad, maar Bigben en Kylotonn brengen ons dit jaar een nieuwe game.. Hoe is V-Rally 4?

De V-Rally serie is al ouder dan je denkt, het laatste deel is maar liefst 16 jaar geleden uitgekomen. Deze was toen nog in ontwikkeling bij  Infogrames en Atari, je zou niet  verwachten dat er na zo veel jaar nog iets met de serie zou gebeuren. Toch vinden Bigben en Kylotonn het een goed idee om een nieuw deel te maken.

De meeste mensen denken bij Rally aan het racen met hoge snelheden, waarbij een navigator aan de coureur verteld welk type bocht eraan komt. Gelukkig bied V-Rally meer dan alleen deze mode, wat voor genoeg afwisseling zorgt. Het spel kent geen verhaal mode en ook niet echt een carrière mode. Er word hier plaats gemaakt voor een Rally mode, waarbij jij de coureur bent die aan verschillende evenementen doet deelnemen. Je hebt mensen in dienst die je helpen met het verbeteren van de auto, maar ook met het vinden van evenementen. Elke monteur of PR heeft een level, die weer met een prijs kaartje komt. Het is dus belangrijk dat je na 7 race- dagen genoeg geld hebt om de monteur te betalen.

De meeste races kun je zonder problemen doen en duren ongeveer 1 race- dag,  maar voor sommige moet je ook geld betalen of deze duren meerdere race-dagen. Tussendoor krijg je mails van sponsors die je een doel geven om extra geld te verdienen, dit kan bijvoorbeeld een Cross Rally winnen zijn of 6 upgrades kopen. Soms is het ook een extra race die je dan direct dient te doen, deze kunnen ook verschillen van een tijd race of een gewone race. Kort samengevat, er is meer dan genoeg te doen om de tijd om te krijgen en om het interessant te houden.

Je maakt kennis met verschillende banen van over de hele wereld, zo ben je bij een race nog in de bergen van Japan, om daarna door de Jungle te rijden en de race daarrna weer door de bloedhete woestijn. Je hebt te maken met het weer, maar ook de omgeving en het type wegdek, dit maakt het soms extra moeilijk omdat de auto dan anders kan reageren.

De kracht van de game zit hem dan ook echt in de besturing, maar is misschien voor nieuwkomers wat aan de zware kant. Zo ben je vooral in het begin heel lang bezig om de auto naar je wensen in te stellen, vooral als de parcoursen veel zand en asfalt in combinatie hebben. Doordat er niet een echte training mode in zit, zal je vaak een race opnieuw moeten doen omdat je de auto niet goed onder controle hebt. Zo heb ik persoonlijk met Rally Cross heel veel moeite de auto op de baan te houden, maar bij de Buggy race race ik weer de sterren van de hemel. Om de tijd krijg je upgrades tot je beschikking die je helpen nog beter en sneller te racen, dus het is belangrijk regelmatig te checken of er nieuwe onderdelen beschikbaar zijn.

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die je kunt aanzetten, hierdoor word het sturen en racen een stuk makkelijker. Ook is het mogelijk de computer makkelijker of moeilijker te zetten, houd er wel rekening mee dat bij makkelijker, je ook minder geld krijgt.  De besturing in het algemeen zit prima in orde en voelt perfect aan. De moeilijkheidsgraad zit hem dan ook echt in de gameplay en niet aan de besturing. Het vraag flink wat oefening in het begin, maar uiteindelijk komt het allemaal goed.

Op het grafische gebied zie je dat Kylotonn de focus op de gameplay heeft gelegd en niet op het uiterlijk. Ik wil niet zeggen dat de game niet uitziet, want dat is zeker niet waar. Maar als je de game vergelijkt met bijvoorbeeld een Gran Turismo Sport of een Forza Motorsport 7, dan zie je dat game grafisch achter ligt. Ik moet wel zeggen dat de omgeving er mooi uit ziet. Zowel de woestijn, als de bergen of de Jungle heeft zijn eigen sfeer. Tijdens de race heb je er vaak niet de tijd voor om naar te kijken, maar ook dan zie je soms hele mooie landschappen. De muziek en geluids effecten zijn prima in orde.

Multiplayer

De multiplayer voelt prima aan en via het Playstation Network heb ik tot nu toe elke race snel kunnen doen en werd niet onderbroken. Wel vind ik de balans wat erin zit slecht uitgewerkt. Er word te weinig rekening gehouden met de klasse auto of ervaring die je hebt. Zo heb ik vaak de pech gehad dat ik tegen mensen aan het racen was waarvan de auto 2 tot 3x zo snel was. Hierdoor kon ik alleen maar hopen dat hun een fout maakten om eventueel een kans te maken. Ook is het mij opgevallen dat er na de race niks van een melding kwam en letterlijk de dag erna een melding komt van, je bent 3de geworden en hebt $10.000 verdient.

Bigben en Kylotonn hebben een nieuw leven  weten te blazen in de V-Rally serie. Alles samen gevat vind ik persoonlijk dat ze goed werk geleverd hebben. Ikzelf heb niet veel Rally games gespeeld, ik meen zelfs dat mijn laatste nog Sega Rally op de Xbox 360 was. In het begin moest ik even wennen omdat de gameplay anders is dan bijvoorbeeld een Need for Speed of een Forza Motorsport, maar uiteindelijk is dit goed gekomen. Het telkens kunnen blijven verbeteren van je auto’s houd het interessant en als je genoeg geld verdient hebt nieuwe auto’s te kopen blijft het de moeite waard om door te spelen. Ben je een Rally liefhebber of heb je net als ik al jaren geen rally meer gespeeld dan is dit in beide gevallen een aanrader.

Cijfer 7.0

Meer dan alleen Rally

+ De wereld rond met unieke parcoursen.