Tekken 1

Tekken is een game waar iedereen wel een keer van gehoord zal hebben. Het is een spel dat buiten de Arcade versie bekend is geworden op de Sony Playstation. Maar hoe goed is het aller eerste spel uit de serie?

Tekken is een vechtspel die in 1995 is verschenen op de Sony Playstation, het spel dat iedereen zo kan oppakken en spelen. Ondanks dat het hier om alleen een vechtspel gaat, heeft het spel toch een verhaal.

Het gaat hier om de Mishima familie, en dan voornamelijk om Heihachi Mishima. Hij is de eigenaar van de multinational Mishima Zaibatsu, die een groot vechttoernooi aankondigt. Het prijzengeld bedraagt maar liefst 1 miljard dollar. Er zijn acht deelnemers, waaronder Heihachi ’s zoon Kazuya Mishima, die een ongeslagen wereldkampioen is. Kazuya doet echter niet mee voor het geld, maar uit wraak tegen zijn vader. De band tussen vader en zoon is altijd heel moeizaam geweest, want toen Kazuya vijf jaar oud was, wierp Heihachi hem van een klif om te zien of hij wel echt zijn zoon was. Hij overleefde de val maar raakte wel zwaargewond. Kazuya zat vol wraak dat uiteindelijk de Duivel hemzelf verscheen. Hij bood hem de kracht aan om wraak te nemen, in ruil voor zijn ziel, hiermee ging Kazuya akkoord.

In het laatste beslissende gevecht verslaat Kazuya zijn vader Heihachi, en gooit hem van dezelfde klif van waar zijn vader hem af gooide als kind. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan met wie je het spel uitspeelt.

De gameplay voelt een beetje stroef aan, en als je springt, lijkt het net alsof je zweeft op de maan. Maar bijna alle eerste 3D vechtspellen hebben hier last van, maar als je hier een keer aan gewend bent, dan is het goed te doen. Je kiest voor je gevecht een personage en je gaat vechten, meer is er in deze eerste game niet. Na afloop krijg je een eind video, die aan je gekozen personage gebonden is. De besturing is heel eenvoudig, de D-pad is om te lopen en de 4 buttons zijn voor te slaan. Door 2 vecht knoppen tegelijk in te drukken kun je de tegenstander vast pakken en een speciale move uitvoeren. Het spel heeft maar een moeilijkheid ’s graat en kan dus niet eventueel op easy of hard gezet worden, wat opzicht wel jammer is. Voor de rest is er ook een VS mode aanwezig, waarmee je met een vriend samen tegen elkaar kunt vechten. Door telkens met een ander personage te spelen kun je nieuwe personages vrijspelen, dit maakt het spel uitdagend om te proberen elk personage vrij te spelen, maar ook om elk eind filmpje te zien.

Grafisch zag Tekken er goed uit, het is een van de eerste 3D vechtspellen en ziet misschien wat blokkerig uit, maar in 1995 zag bijna elke game er zo uit, dus voor de tijd zag de game er goed uit. De geluidseffecten en muziek is prima in orde, de filmpjes zien er leuk uit en de personages zijn leuk gemaakt. Wat ik zelf erg mooi gedaan vind, is dat de achtergrond mee draait, dus als jij een beetje meer naar links gaat, dat de achtergrond dan ook mee draait, waardoor er niet een vaste achtergrond te zien is.

Tekken vind ik persoonlijk hele goede vechtspellen. Als je de game nu speelt voelt het erg verouderd en simpel aan, maar voor 1995 was dit geweldig. De combinatie van een verhaal met aparte eind filmpjes vind ik zeer leuk gedaan. Besturing is niet perfect, maar is wel iets waar je aan kunt wennen. Het is een game die in de Arcade hall al groot was en nu ook thuis gespeeld kan worden.

Cijfer 7.0 ~ Het begin van de Tekken Serie

+ Personages hebben allemaal een eigen stijl.
+ Personages kunnen vrijgespeeld worden door te vechten.